Följ oss

onsdag 17 februari 2010

Charlottas tips och trix

Idag tänkte jag tipsa och något jag gillar att använda. Det heter dubbelhäftande folie och är helt enkelt ett litet papper med klister på båda sidorna. Det har naturligtvis oändliga användningsområden, men jag har provat dem till några saker jag tänkte visa här idag.



Till stämplar; jag har stämplat min lilla "handgjort av Charlotta"-stämpel på cardstock, tagit ut rundlar med en stans och sedan klistrat på dem på foliearket så nära som möjligt. Sedan har jag klippt ut med sax. Saxen fick rengöras lite från klister sedan.



Till stansar: Här har jag bara fäst ett mönstrat papper direkt på och sedan stansat ut mina figurer direkt. Varning: det kan fastna klister på stansen och det är ju inte så lätt att få bort. Stansa på egen risk...



Men figurerna blev i alla fall fina och man kunde utnyttja på foliearket utrymmet till max! Använd detta sätt om du vill att dina utstansade motiv ska fästa platt på ditt papper.






Till tyg; här hade jag en bit tyg med rutmönster så jag lade det på kontaktarket i ett hörn och klippte utefter randen runt rutorna. Tänkte använda detta stycke tyg till ett kort så småningom.
Nedan är en liten fisk, han fick precis plats på det lill arket så jag lade honom också direkt på och klippte sedan ut honom runtom. Han ska så småningom hamna på en LO med foton från Egypten. När ni läser detta inlägg är jag nämligen på semester!



Kanske våra läsare har fler idéer om hur man kan använda dubbelhäftande folie i sitt skapande? Välkomna in med tips; det går att kommentera direkt här nedanför eller skriva och skicka bilder till lavikinga@live.se .
Tack för idag och på återseende nästa vecka då vi presenterar och välkomnar vår nyaste DT-medlem!
DT Charlotta / La Vikinga




























1 kommentar:

  1. Det här med tyget låter intressant, måste testas. Jag har ett till tips, nämligen om man vill använda servetter till sina kort, klipp ut servetten, ta bort de vita lagren tills du bara har ett lager kvar, sätt fast det på foliearket, klipp ut och klistra fast :)

    SvaraRadera