Följ oss

onsdag 7 april 2010

Tips & trix handlar idag om färg!

Ja, nu ska det handla om färg. Närmare bestämt akrylfärg. Akrylfärg finns i många olika fabrikat. De är bra för att de går att blanda med varandra och det går att tunna ut dem med lite vatten. Penslar (och fingrar) görs lätt rent med vatten. Här har jag använt pensel, men det går också att måla med en bit svamp eller skumgummi. På bilden ovan har jag målat över ett nät och sedan vänt nätets målade sida mot pappret och tryckt till, så blev det lite mönster.
Man kan måla om sådant man redan har. Ifall det inte har den färg eller stil man behöver.
Man kan måla på foton och på så sätt rama in motivet. Eftersom färgen är täckande så kan man måla över sådant man inte vill ska synas.
Här på cirkeln med rosen så har jag målat över två rosor på ett mönstrat papper, för att framhäva rosen som jag lämnat kvar. På den gröna cirkeln har jag målat med röd och vit färg, på den röda bara med vit färg.
Här har jag målat med stålblå färg mitt på en ljusblå etikett och sedan stämplat på ett par fjärilar.

Olika pappersstrukturer ger olika effekter. Man får även olika resultat beroende på vilken ledd man målar. Jämför den gula och röda wellpappen på bilden ovan. Den gula ville jag ha heltäckande. Akrylfärgen, tycker jag, blir svår att få helt jämn och slät, så den passar bäst till alster i lite ruffigare stil. Shabby chic, grafitti, tufft... Vad man nu kommer på. Jag ska experimentera vidare. Lycka till med skapandet! Och vi ses på... ;-)

DT Cornelia/Sorken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar