Följ oss

onsdag 12 maj 2010

Tips och trix: tepåsevikning


Då och då köper jag en pysseltidning från England, och i en av dem fick man med några papper, varav några var origamipapper i små rutor. Det nämndes även i beskrivningen "tepåsevikning" så jag testade och tyckte att det var jättekul!


Om du vill testa så kommer en beskrivning här, vill du bara se hur korten blev så scrolla ner till slutet på inlägget. Vi börjar med att klippa till fyrkanter, antingen med skärare eller i stans. Dessa är va 4x4 centimeter. Vik dem på mitten med mönstret utåt i en trekant vik upp och vik sedan med mönstret inåt så att det bildas en fyrkant. Vik sedan upp igen.


Vik nu in de korta rektangelvikningarna
så att du får dubbla trekanter som på fotot nedan.



Nu har du flera val; jag har valt att vika in den främre trekantens ändar mot mitten men inte så att de korsar varandra utan löper sida vid sida som du ser nedan. De bkre trekanterna fick vara kvar utan vikning.

Sen har jag testat två varianter för att avsluta; på de övre har jag vänt spetsen nedåt och vikt ner hörnen. På de nedre, lite mindre, har jag vikt hörnen utåt. Sedan kan man också öppna upp dem och sära på dem men det blir överkurs. Det tar vi en annan gång i så fall!

När det är dags att montera så har jag använt en liten fyrkant att sätta fast de vikta trekanterna på. Först ritade jag ett kryss från hörn till hörn på baksidan, sedan gjorde jag ett hål precis i mitten får att måtta rätt samt kunna fästa en brad där. Sedan är det bara att fästa fyra små "flugor" sida mot sida och med spesten in mot mitten.

När man har fäst fyra kan man fästa fyra till, som du ser att jag häller på med på bilden nedan. Det finns precis utrymme för 8 "flugor" och då bildar de små hörnvikningarna ett mönster. Lite lim eller dubbelhäftande tejp passar utmärkt att fästa med.

Och när vi är färdiga med monteringen är det upp till var och en hur man vill sätta fast dem; jag har börjat med att välja en matchande brad till mitten och en "matta" i matchande glad färg. Papperen du ser nedan Både det gula, remsan och origamirutorna) fanns med i tidskriften jag köpte.

Ovan finns de små origamirutorna, som jag gjorde 8 stycken av, nedan de större som papperet bara räckte till att vika fyra stycken av. De små textrutorna har jag laddat ner från nätet men det var nu så länge sedan att jag inte minns varifrån. Det går givetvislika bra att dekorera med ett stämplat budskap, rub-ons eller varför inte lösa bokstäver?

Det var allt för idag! Om du orkade ta dig ända till slutet så hoppas vi att beskrivningen är lättfattlig och bilderna inte alltför svåra att tolka. Kommentera gärna och alla frågor är välkomna!
Om du vill se vikningarna "live" är du hjärtligt välkommen till butiken på Krukmakargatan 3 i Stockholm, eller varför inte komma till Uppsala Scrap- och Pysselmässa den 29-30 maj??
DT Charlotta






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar