Följ oss

onsdag 30 juni 2010

Innersidor & dekorationer

Först lite om hur jag gjorde innersidorna till Postcard-albumet. Jag mätte de färdiga sidorna, 11,9 x 18,9 cm, och skar till cardstock (tjockare papper/tunn papp) i samma storlek. Jag rundade av hörnen med en hörnstans. Jag använde olika färg på cardstocken och de mönstrade pappren, men valde att skriva ut vistexterna på ett samma papper.


Jag ville ha stora tjocka bokstäver till framsidan och då kan man ju använda Thickers (finns flera olika) - men varför göra det lätt för sig!?? Dessutom behövde jag ju lite dekorationer.

I stället gjorde jag så här:

1. Stansade ut de bokstäver och motiv jag ville ha, tre till fyra stycken av varje.
2. Limmade ihop två stycken.
3. Limmade på den tredje.
4. Limmade på ett fjärde lager på vissa som jag ville ha tjockare. (Det känns tjockare när det har torkat.)
5. Gjorde hål för upphängning innan de torkat.
6. Lackade.

Använd ett lim som blir hårt och genomskinligt när det torkat eller decoupagelim/-lack.
Använd som charms/berlocker/amuletter. På nyckeln har jag använt 3D Crystal Glaze som ger lite mer dimension och lyster än vanligt lack. Lite glasyta.

Häng upp.

Eller limma fast.

Avvik från scrappingen/kortmakeriet och gör lite smycken! Jag rekommenderar en liten gummiplupp på baksidan av krokarna så inte örhängena glider ur. Jag tappade mitt ena. :-(
Här har jag använt mönstrade papper till örhänget och det bokstavs-/prickiga hänget (det är fram- och baksida). Det rosalila hänget har jag målat med metallicfärger.

Nu tror jag att jag ska göra ett litet hänge till mobilen. Ha det bra!

DT Cornelia/Sorken

1 kommentar: