Följ oss

fredag 9 juli 2010

MITT FÖRSTA GÄST DT-UPPDRAG !


Hej på er allesammans, det är alltså jag som är Cathrine och har haft sån tur att få vara gäst-DT här på Scrapparazzi ett tag framöver, en utmaning som jag verkligen ser framemot och jag hoppas även kunna dela med mig lite tips & idéer samt inspiration till er andra!

Till mitt första DT-uppdrag har jag valt att göra en kortlåda och här kommer bilder samt beskrivning på hur du gör en sådan.

DETTA BEHÖVER MAN:

  • Hårdkartong 43 x 26 cm
  • Hårdkartong till mellanvägg 17 x 13 cm
  • Hårdkartong till bottenplattan 27 x 18 cm
  • Mönstrat papper / cardstock
  • Dubbelhäftande tejp
  • Lim
  • Bind-It-All spiraler storlek 3/8”
  • Kniv / skalpell

HUR GÖR MAN?

1. Skär ut delarna enligt ritningen nedan, samtliga mått är angivna i cm. Skär även ut en bit som har storleken 17 cm X 13 cm, denna ska du ha som mellanvägg.

Skiss_2


2. Klä alla delarna med papper, jag har valt att ha ett mönstrat papper från DCWV ( La creme tan floral black flock ) på utsidan och enfärgat cardstock på insidan. Pappret fästes enklast med dubbelhäftande tejp.

Utsida_stor

Insida_stor  


3. Nu är det dags att stansa ut hålen, detta gör du med hjälp utav en Bind-It-All. Här gäller det att ha tungan rätt i mun så det blir på rätt sida av bitarna. Lägg eller ställ ut dem som de ska vara så man får en överblick, då blir det lättare.

4. Därefter ska bitarna bindas ihop, jag använde mig utav spiraler med storleken 3/8". Utgå ifrån kortlådans bakre vänstra hörn så ser du sedan vilken ordning du ska binda ihop dina delar, den sista delen som ska bindas ihop är mitten på höger sida. Den sista spiralen måste man tyvärr sätta så att skarven hamnar på utsidan men detta syns faktiskt nästan inte.


5. Till sist limmar man på bottenplattan. Det gjorde jag genom att helt enkelt smeta in kanterna med lim och ställde den sedan på en bit hård kartong över natten, när det hade torkat så skar jag med kniv längs kanterna för bästa passform.


Så här blev resultatet utav min kortlåda!

Kortlåda_1

Kortlåda_2

Denna kortlåda var en utmaning i sig att göra och en stor portion tålamod behövs men stå på er för det är värt besväret kan jag lova!

Ja detta var allt för mig för denna fredag, nu ska jag ta o krypa ner i påsen med scrapgrejer jag fick utav vår goa DT-mamma Zornitsa idag och klura lite på vad jag ska hitta på tills nästa fredag.

Är det någon som är nyfiken på vad jag mer skapat för kul är ni välkomna att besöka min blogg Scrappat av mjau.

Ha en riktigt trevlig helg och hoppas vi ses igen nästa fredag!



8 kommentarer:

  1. Å så snyggg!!!!!!!! Den ska jag nog allt ta å prova på!!
    Nu ska jag kika in i din blogg å se mer av dig! :-)

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående kommentar!

    Jättefiffig låda och snyggt gjord!

    Ska också ta en titt i din blogg...

    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Sååå snygg, vilken öppning du gjort!!! Ser med spänning fram emot nästa inlägg!!!

    SvaraRadera
  4. Lådan är jättefin, finns att beskåda i butiken. Om jag skulle göra en sådan så kan jag tänka mig att ha mönstrat papper även på insidan...

    SvaraRadera
  5. Jättebra beskrivning. Blev tvingad att göra en själv nu i helgen. ;)

    Klart coolaste projektet jag gett mig på!

    SvaraRadera
  6. ...Klart coolaste projektet jag gett mig på!

    /Hans

    SvaraRadera