Följ oss

torsdag 9 september 2010

TIPS OCH TRIX: KRYMPPLAST del 2

Olika krympplastfabrikat krymper olika mycket. Därför kan det vara bra att göra en liten mätsticka. Här har jag även, förutom hålet den ska hänga i, gjort några hål med min håltång för att se hur de blir efter krympning. Märk gärna stickan med vilken krympplast du använde ifall du använder flera sorter.

Mattehörnan: Min 10 cm-linje blev 4,3 cm lång i krympt skick. 10/4,3=2,3 Om jag sedan behöver krympa ned något till en viss storlek så är det bara att ta önskad storlek x 2,3. Ex. Jag vill ha en liten remsa på 5 cm. Då behöver jag en remsa som är 5 x 2,3=11.5 cm före krympning.





Olika krympplaster är bra på olika områden. Den här krympplasten klarade inte min skrivare att skriva ut på. Bläcket torkar inte. Om plasten har en glatt och en strävare yta så är det lättare att få färgen att fästa på den sträva ytan.

Det kan vara svårt att hitta färg som fäster bra. Det ska vara vattenfasta dynor och pennor, och som torkar på glatta ytor (non porous surfaces). StazOn är en bra dyna att stämpla med. ProMarker funkar bättre att färglägga med än vattenbaserade pennor. Här har jag experimenterat lite och färglagt bakgrunden med ProMarker Ruby som jag sedan torkat av överflödet med en papperstuss (torka försiktigt så du inte torkar bort för mycket). Därefter har jag stämplat med en permanent, vattenfast dyna. Nottecknet har jag färglagt med en vanlig permanent märkpenna/spritpenna.

Torka av ytan innan du stämplar/målar för att slippa fingeravtryck.

För att få färgen att fästa bättre kan man försiktigt rugga upp ytan med ett fint sandpapper.

Den här dynan torkade bra men som ni ser så jämnade den inte ut sig och eftersom färgerna blir mörkare efter krympning så syns eventuella skavanker mer. Det är bra att köpa ett extra ark krympplast så man har lite att experimentera med.

Jag krymper i ugnen för jag tycker det är lättast och ger bättre resultat.

Krympplasten drar ihop sig och kan vända sig medan den krymper, eller fastna i sig själv. Oftast lägger den sig rätt bara man låter den vara. Men ibland, som med noten, kan den lägga sig snett. Medan den är varm kan man rätta till lite försiktigt med en pincett/tång. Akta fingrarna! Noten lät jag dock vara för den blev lite mer humoristisk så här.

När jag tagit ut mina alster ur ugnen så brukar jag lägga på en liten smörgåsbräda i marmor för att tynga ned så att det blir platt. Det går förstås bra med en bok eller något annat tungt. Lägg bara en bit bakplåtspapper el dyl emellan ifall färgen inte skulle ha torkat ordentligt.

Om man inte vill ha kanten vit kan man färga in den med en penna innan man krymper. Här har jag klippt kanten med en mönstersax.

Den här krympplasten tyckte jag var lite spröd och passade inte att stansa ut snirkliga, smala motiv i. Annars gick det att stansa ut både med handstans och i CuttleBug.

Blir det fransigt i kanterna kan man slipa försiktigt med fint sandpapper eller en nagelfil.

Det var allt om krympplast för i dag. Men det är roligt att jobba med så jag ska testa vidare.

Vi har räknat röster och har en VINNARE i augustitävlingen! Underbara bidrag! Vill ni veta vem som vann redan idag så sätt in en muta på postgiro... Ni andra får vänta tills på söndag!!!

Må inspirationen vara med er!

DT Cornelia/Sorken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar