Följ oss

fredag 25 februari 2011

Tips och trix: Hopfällbar almanacka/album

Kommer ni ihåg almanackan som jag håller på med? Här kommer en liten beskrivning på hur jag har gjort. Principen är enkel och det är bara att välja vilka mått man vill ha.
Här är baksidan på ett cardstockark. Jag har bigat så att jag har fått en kant på 1 cm som ska klistras mot den andra sidan. Sedan har jag en botten (här 5 cm, men det är förstås valfritt). Sedan är det två sidor som blir själva stommen på almanackan/albumet.
Här har jag vänt på cardstocken och bigat längs med mitten på bottenbiten. Samt satt en remsa dubbelhäftande tejp på 1 cm-kanten.

1 cm-kanten klistras fast på insidan av motstående sida. Det blir en så gott som osynlig skarv.


Vecket längs med botten gör att det blir lätt att vika ihop om man vill skicka det med posten eller slå in det i ett paket.




Högst upp gjorde jag hål med min Bind-it-All. Men man kan också göra hål med tång eller hålslag och använda lösa albumringar. Man kan göra sidorna som man ska hänga på lika breda som stommen eller smalare så stommen ramar in sidorna.



Använder man albumspiral så blir det snyggast om man stoppar in den som på bilden ovan. Då kommer sidorna som man sedan hänger på att dölja skarven. Tänk på att välja en stor spiral om du vill ha mycket dekorationer och annat skrymmande på sidorna så att det blir lätt att bläddra.






När man sedan hänger på de färdiga sidorna får man tänka på att börja med framsidan och hänga den med baksidan uppåt eftersom man sedan vänder över alla sidor till andra sidan av stommen när man tryckt ihop spiralen.







Jag använde ett cardstockark som var 12 x 30,5 cm. Vill man ha en större stomme så kan man ta och använda två delar som på bilden ovan, klistra fast 1 cm-kanten på det andra arket och lämna öppet i toppen där man sätter fast spiralen.

This is how I made my calender. The principle is easy just follow the pictures. Beware of how you put in the spiral if you use one of those. And please contact us if you have any questions.

Glöm inte bort att vi har inspirationslördag i morgon om ni bor i närheten. Ha det bra!
DT Cornelia/Sorken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar