Följ oss

tisdag 9 oktober 2012

Tack-för-fikat!

Fika är något vi kan göra året om, sju dagar i veckan, (nästan) varje timme - oavsett årstid och väder och vind. Cornelia var inne på fika-temat i förra veckan. Då Cornelia bjöd in till fika så har jag gjort ett  "tack-för-fikat"-kort i form av en kaffemugg. Det har blivit en och en annan kopp hos Zornitsa i Scrapparazzis lokaler, både i den nya och i den gamla. Jag har även gjort en liten presentask för att fylla med litet gott i.

Tackkort och liten gåva.

Kortet och några detaljbilder.
Jag utgick från ett halvt cardstock och delade den i 3,25 delar för att göra ett "öra". Här är örat i form av ett hjärta. Det är gjort för fri hand. Sedan gjorde jag en skåra i den vänstra delen. Jag lämnade c:a 2 cm i vardera ände så att kortet inte går sönder när man viker in "örat". Jag har använt två olika mönstrade designark (coffee defined and crinkled umber) och klippt ut detaljer. Innan jag limmade på framsidan så snurrade jag litet guldtråd runt. Den är fäst med dubbelhäftad tejp på baksidan. Jag limmar även på ett lager dubbelhäftad tejp till innan jag fäster det på kortbasen. Det är även skrivet längs kanten på Cappuccinodelen, där är själva tackfrasen. På kaffekopparna sitter ett t-a-c-k. Det är dekorerat med guldpenna för att bryta mot de mörka kaffekopparna. "Örat" har dekorerats med några bandstumpar. Om du har korta bandstumpar över så kan du ta en tunn tråd och fästa runt och sedan fästa det i kortet. Så går inte de sista centimetrarna till spillo. Några röda rosor får bryta av de bruna tonerna.
Insidan av kortet. Notera att "örat" är till höger!
Insidan av kortet är också dekorerad med mönstrat designark och några utklippta kaffekoppar. Kanterna är chalkade med torrchalk. Jag har även gjort några snirklar och skrivit tack. Det kallas för att doodling, dvs att rita för fri hand. Något som ofta glöms bort i scrapbookingvärlden då det finns prylar för allt.
Asken och bilder på innerasken.
Till presentasken har jag använt en gammal genomskinlig muffinsformask och gjort ett hölje till. Har använt två tredjedelar av kaffearket och klistrat ihop dem. Sedan är det bara att skjuta in asken. Då texten är så dekorativ i sig är det enbart dekorerat med washitape och en ros samt ett band runt asken. Hoppas att du finner litet inspiration och pysseltid den här veckan! Vi ses på fredag igen!

Here you have an example of a "thank-you"-card and a small gift box within the "coffee break"-theme. The card has the form of a cup with an "ear". For the gift box, I have used a box where there used to be cupcake/muffin paper forms. See you on Friday again!

DT-Nina

3 kommentarer: