Följ oss

lördag 16 mars 2013

Glasspinnar är roligare än vad man tror

Glasspinnar kan användas till så mycket mer än bara äta glass från. Här får ni se två ramar och framöver kommer det mer att skapa av dom små anspråkslösa träpinnarna.

Först ut, en pinninramad bild på en av mina katter
Jag har börjat med att klä fyra pinnar med washitape. Enklare sätt att snabbt dekorera något finns inte. Sedan limmade jag ihop pinnarna i hörnen och lät torka.
När limmet var torrt vände jag på ramen och satte fast en glasspinne tvärt över med hjälp av två 3D-kuddar, en på varje sida. Kuddarna satte jag så långt ut åt sidan som det gick.Glasspinnen hade jag i förväg brutit av med en avbitartång för att den inte skulle sticka ut på sidorna. Benet som ramen står mot limmade jag fast genom att luta en halv glasspinne mot ett tjockt akrylblock för att få en vinkel på det. Man kan luta mot vad som helst som är lagom högt. Lutar det för mycket så blir ramen nästan liggande och lutar det för mycket så faller den framåt. Det ska vara "lagom" helt enkelt.
Fotot skar jag sedan till så att det passade och lirkade in mellan dom dekorerade pinnarna och "tvärslån". Vill man i ett senare skede byta foto så går det lätt eftersom fotot inte sitter fast.

Nästa ram har en bild på en busig liten tjej på en stenstrand. Här blev det djup i bilden med hjälp av lager på lager.
Grundtekniken är den samma, limma ihop fyra glasspinnar i hörnen och låt torka. Skär sedan till ett foto så att det passar. Klipp ut dom delar som du vill ska sticka ut. Här är det bitar av stenarna på kanterna som får sticka ut och bilda djup.
Kantbitarna fäster du på baksidan av ramen och limmar sedan dit en glasspinne till på sidorna. På dessa glasspinnar fäster du sedan den stora bilden. Om det behövs kan du stödja delar av dina utklippta bitar med ett par 3D-kuddar.
Så, vem längtar till sommaren? Är det för långt till glassfrossan så finns det pinnar i markbutiken. Dom behöver du inte ens diska :) 3D-kuddar hittar du också.

Do you like ice cream? Do you used to throw the sticks away? With this inspirations (and some more to come) I think you are going to save those sticks and have some fun with them :) Here you see two different photo frames you can make.

/DT-Mien






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar