Följ oss

torsdag 7 augusti 2014

Geléburk och porslinspenna


Så här i skördetid kan det vara bra att märka upp burkarna så att man ser skillnad på blåbärssylten och vinbärsgelén.


Till det här projektet behöver man egentligen bara en ren glasburk samt glas- och porslinspennor i önskade färger.

Men eftersom jag inte skriver så snyggt på fri hand så skrev jag först ut min text i en trevlig font. 


Klipp ut texten så rakt som möjligt så blir det lättare att få texten rakt i burken sedan.

Fäst lappen på insidan av burken med ett par tejpbitar.

Sedan är det bara att kalkera (rita av). Blir det fel så är det bara att torka bort med en bit hushållspapper eller en topspinne.


Innan man fyller något i burken så ska färgen torka i 4 timmar och sedan härdas i ugnen i 160 grader i 90 minuter.


Några röda vinbär lyckades jag i alla fall rita på fri hand. Så jag vet vilken sorts gelé det är i burken.

Since it's harvest time I've used glass and porcelain pens to label a jelly jar. After writing and drawing it has to dry for four hours and then heat set in the oven, 160 degrees Celsius for 90 minutes.

 Det var allt för idag. Sylta, pyssla och ha kul!

Kreativa Teamet - Cornelia/Sorken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar