Följ oss

torsdag 30 oktober 2014

Prickig ask med ros för ringar och örhängen


Återigen har jag blivit inspirerad av något jag sett ute på nätet, men så måste jag göra om det lite. Hoppas ni också blir inspirerade. 


Av en ask, fint papper och filt (filtark i olika färger finns inne i markbutiken) kan man göra en fin förvaring för ringar och örhängen. Lätt att komma åt dem och om man ska åka någonstans är det bara att sätta på locket och packa ner asken.

Jag använde den mellersta askstorleken som är ca tre cm djup.

Jag klädde nederdelen på asken och ovansidan på locket med ett rött papper med vita prickar. Insidan av locket klädde jag med ett damaskmönstrat papper.

Jag ritade och klippte till remsor med fem cm bredd. Hur breda remsor man ska ha beror på hur djup asken är. Man måste lämna utrymme kvar i asken så att man kan få på locket. Hur mycket utrymme man behöver beror på hur stora diamanter och safirer man har på sina ringar.


Man viker man först en gång på längden...


...och sedan en gång till. Öppningen på vikningen ska vara nedåt i asken.


När man skarvar på med en ny längd så underlättar det att ta hjälp av en knappnål. Vill man att det ska sitta säkert kan man sätta på en liten sträng med lim där man lägger den nya remsan mot den gamla. Eller så kan man sy ett par stygn som håller remsorna kant i kant. 


Prova i asken så att det ligger bra. Det ska fylla ut hela vägen så att det ligger kvar i asken men inte vara så hårt lindat att det blir svårt att stoppa ner och ta upp smyckena. 

Vill man vara säker på att det håller ihop så kan man dra på lim i ett kryss på undersidan av rundeln och antingen limma fast det direkt mot botten på asken eller så limma på en rund filtbit.

För att rosen skulle framträda ordentligt så lindade jag ett par varv med vit filt ytterst. Så klippte jag till ett par blad, satte på lite lim och stoppade ner vid sidan av rosen.


När jag ändå var igång med filten så klippte jag smala remsor som jag rullade till tre rosor som jag satte på locket. Och så klippte jag till lite blad. Filt är tacksamt att klippa i. Men om man klipper för smalt och drar i det så kan det gå av. (Filt är inte elastiskt så dra inte alls i det.) 

Jag använde Multi Glue när jag limmade filten.


Det var allt för idag. Ha kul!

For today I've decorated a round box and made a rose to put rings and earrings in. The rose is made out of red and white felt. I also used green felt to make leaves. Finally I did three small roses with leaves and put them on the lid.

Kreativa Teamet - Cornelia/Sorken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar