Följ oss

fredag 20 februari 2015

Läslampa till dockskåpet


Jag fick klagomål från dockskåpet efter mitt förra inlägg. Inte på själva fåtöljen, utan på att det inte fanns någon läslampa. Så jag gjorde en golvlampa.

Till min golvlampa använde jag:

  • en piprensare
  • träpärlor (de här kommer från ett halsbandskit)
  • färg
  • ett litet plastlock
  • något att göra hål med (en vass grov nål t ex)
  • knäckform, småkakeform
  • ev halvpärla
  • lim



Jag trädde träpärlorna på piprensaren. Man kan ta en smal pinne också, men pärlorna sitter bra och stadigt på piprensaren och att piprensaren är böjlig är en fördel senare.


Jag tog ett plastlock från mjölkpaketet och målade det så att det skulle matcha 'stolpen'. Så gjorde jag ett hål mitt i.


I och på det lilla hålet satte jag en klick lim...


... och så satte jag ned min lilla 'stolpe' och lät det torka.


När det torkat satte jag lite lim på undersidan...


...böjde piprensaränden...


... och satte dit lite mera lim. Låt torka!


I övre delen av lampfoten skalade jag av piprensaren, men upptäckte senare att det hade nog varit bättre att inte skala den (för stabilitetens skull). 

Jag ville inte att pärlorna lätt skulle falla av, samtidigt som jag ville att det skulle vara möjligt att byta lampskärm, så jag satte lim i hålet på den översta pärlan.

Här är det också dags att klippa av piprensaren om den är väldigt lång, men klipp inte av  för mycket - det är fler saker som ska på.


Först tog jag fram en liten knäckform. Tyckte mönstret passade så bra. Tyvärr så var den lite liten i förhållande till min lampfot (får spara knäckformen till en bordslampa)...


... så jag letade fram en "småkake"-form istället.


 Jag förstärkte formen lite på insidan genom att limma på en liten cirkel i papper. Så ett litet hål i mitten.



På med lampskärm och toppknopp. Här kan man limma på knoppen om man vill, men jag ville kunna byta ut skärmen så jag lät knoppen sitta löst. Har man lite modellera eller liknande så kan man fylla i hålet på pärlan så att det sitter stadigt. Klipp av ev piprensare som sticker upp.


Så där - nu kan man sitta i fåtöljen och läsa. 


Ett litet P.S.: Jag kom på att jag kunde sätta en liten halvpärla uppe på toppen av lampan. 

I made a floorlamp for the dollhouse, so they can sit in the chair and read. Have fun!

Ha kul vad ni än pysslar med!

Kreativa Teamet - Cornelia/Sorken

1 kommentar: